sobota, 30 marca 2013

Nie chce mu się!

Mężczyźni to takie ptaszki, które twierdzą, że wszystko mogą. Rozkładają pawi ogon i dumnie przechadzają się przed gołębicami o łabędziej szyi. Są jak afisz teatralny, który sporo obiecuje, ale gdy już kupisz bilet, to dramat ciągle ma te same akty i kończy się chóralnym jękiem wieszczącym rychłe pif paf w osobistą głowę. Kiedy już dopuścimy ptaka bliżej siebie, to okazuje się, że z brzydkiego kaczątka wyrośnie tylko kaczor o krzywym dziobie i dwóch lewych skrzydłach do latania. Latania po zakupy, łatania dziur w budżecie i bycia na wyciągnięcie ręki w chwilach alarmowych poruczeń. I tak dzieje się latami.

Władek lat 97 przyszedł na drugie śniadanie, oczekując, że jak zwykle podstawię mu wszystko pod nos. W Wielki Tydzień to żądanie absurdalne – kiedy trzeba przygotować wszystko na Wielkanoc, od porządków po gotowanie?

– Gagatku, musisz ugnieść ciasto!
– Nie chce mi się!
– Ja to ci się nie chce?! – krzyknęłam surowo.
– Zwyczajnie.
– Nie chcesz zmartwychwstania?
– Po prostu jestem leniwy.
– Gdyby Jezus podobnie był rozleniwiony to nie mielibyśmy co rok Wielkanocy!
– Nie rozumiem, dlaczego Jezus musiał zmartwychwstać akurat w czasie przesilenia wiosennego.
– Przecież zmartwychwstanie też jest pewnego rodzaju przesileniem.
– A przesilenie – skontrował AK-owiec – nosi w sobie lenie. Nie możesz mi zarzucać, że mi się nie chce.
– Naprawdę tak uważasz?!

Powstańca przeraził mój krzyk, ale postanowiłam podejść go podstępnie.
– Umyję teraz podłogi. Idź na balkon, tam ci podam kawę.

Władek wytaszczył wiklinowy fotel na balkon i rozsiadł się wygodnie, wystawiając twarz do słońca. Podałam mu kawę i zamknęłam drzwi od balkonu. Wiedziałam, że gołębie muszą wkrótce nadlecieć.

Przeciw lenistwu trzeba protestować. A jak delikwent się upiera, to trzeba wystawić go na działanie Ducha Świętego. W każdym razie Władek długo dobijał się do balkonowych drzwi, ale nie otworzyłam mu póki podłogi nie wyschły. W końcu wyszedł naznaczony gołębimi śladami.

– Nie miałem racji, Adela. Człowiek, który przed świętami się wyleguje ma przesrane!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz